5 Cara Mengurangkan Kos Perniagaan Internet

Perniagaan internet memerlukan anda melaburkan wang untuk melengkapkan diri anda dengan perkakasan seperti hosting, domain, autoresponder dan lain-lain. Tapi bagi mereka yang baru hendak bermula eloklah bermula dengan mengurangkan kos dan kalau boleh mula dengan kos sifar!. Ada beberapa cara bagaimana mengurangkan kos dalam memulakan bisnes internet anda.

Pertama: Pinjam atau sewa
Kadang anda hanya memerlukan sesuatu benda itu untuk tempoh masa yang singkat. Adalah membazir jika anda membelinya. Lebih baik menyewa dari sesiapa yang punya perkakas itu dan gunakannya. Setelah siap kerja anda anda boleh pulangkan.

Kedua: Beli borong atau tunggu offer
Tunggu offer atau pun belian secara borong adalah lebih menguntungkan anda daro membelinya secara biasa. Contohnya dalam membeli domain, anda boleh buat survey untuk mengetahui di mana ada offer yang membolehkan anda membeli domain dengan murah. Contohnya yahoo pernha membuat offer membeli domain dengan harga $1.99 setahun!

Ketiga: Free Stuff
Kadang anda boleh mendapatkan barang2 yang anda kehendaki dengan percuma. Mungkin produk itu sudah lapuk tapi ianya masih boleh dimanfaatkan oleh anda. Kadang kandngan nya sama dengan produk terkini Cuma olahannya mungkin kurang relevan aje!

Keempat: Barang terpakai
Anda boleh mendapatkan barang terpakai dengan harga murah. Contohnya layout website yang sudah lama yang tidak mahu digunakan, anda boleh dapatkannya dengan percuma. Begitu jiga dengan script2 html yang sudah lama masih boleh digunakan. Anda boleh lawati forum2 antarabangsa untuk mendapatkan seperti Digital Point forum

Kelima: Beli barang lelong
Anda boleh mendapatkan barangan dengan harga yang murah di website2 lelong seperti Lelong.com mahu pun ebay. Yang penting ialah anda perlu tahu apa yang anda mahu dan tahu harga pasaran nya. Anda boleh dapatkan autoresponder dengan harga yang murah jika ada org mahu menjualnya!

No comments: