Duit Dari Blog 1 - Iklan (Pay-per-click)

Anda sudah punya blog? Blog anda berisi pengetahuan, informatif atau hanya gurau senda bersama kawan-kawan? Tak kira apa saja isinya kenapa harus biarkan nya dilawati teman-teman tanpa ada hasil dari blog itu? Tambah kan sedikit nilai padanya, biarkan ia nya memberi sedikit (mungkin banyak!) pendapatan kepada anda.
Untuk pos yg pertama ini kita bincangkan tentang bagaimana menjana wang dari blog anda melalui jalan mudah: IKLAN. Anda pasti sudah dengar tentang Google Adsense dan bagaimana seorg remaja dari Thailand menjana puluhan ribu dari Adsense bukan? Jadi ini cara mudah buat anda, "Monetizing blog". Konsepnya mudah, anda mendapat komisen dari iklan provider setiap kali pelawat masuk ke blog anda dan tertarik dengan iklan itu. Nah, mudah bukan? Tidak ada bayaran, percuma kerana anda menyediakan ruang iklan untuk mereka, jadi mereka BAYAR ANDA!
Bagaimana?
  1. Pilih iklan provider (saya senaraikan dibawah)
  2. Register dengan percuma sebagai "Publisher"
  3. Isikan butiran anda serta keterangan sedikit sebanyak tentang blog anda
  4. Anda akan diberikan HTML code untuk diletakkan di blog anda
  5. SELESAI!! Anda boleh mula menjana wang dari blog anda!!
Antara iklan provideryang selalu digunakan dan terbukti berkesan ialah;

Saya senaraikan 6 iklan provider yang paling dipercayai buat masa ini. ada banyak lagi syarikat provider yang lain, tapi buat masa sekarang cukup lah sekadar 6 dahulu. Jika anda menggunakan blogspot, tiada masalah untuk untuk mendapatkan akaun Google Adsense kerana blogspot (blogger.com) dimiliki oleh Google. Untuk yang menggunakan hosting lain mungkin ianya mengambil masa sedikit untuk mereka meluluskan (approve) akaun anda.

Nuffnang merupakan antara iklan provider terulung di rantau Asia, anda akan di bayar dalam Ringgit Malaysia berbanding iklan provider yang lain yang membayar anda dalam USD. Nuffnang juga menyediakan analisis pelawat ke blog anda secara terperinci setiap jam dan dari mana datang nya pelawat anda, apa keyword yang mereka guna untuk sampai ke blog anda dan mcm2 lagi. Jadi amat menarik untuk menggunakannya.

Selamat mencuba!!

p/s nantikan post Teknik-teknik seterusnya!

1 comment:

BiteThatByte said...

Salam...
Nice info bro.. berguna ni...

Hohohoo.. aku tgh 1st try nak buat duit dgn Adsense ni. Kalo free leh la melawat blog aku.. http://bitethatbyte.blogspot.com