Senaraikan nama-nama orang yang anda kenali berserta nombor telefon, dan alamat kediaman mereka. Hubungilah mereka dengan alasan untuk menziarahi mereka. Semasa berada di dalam rumah pelanggan anda, berbasa-basilah terlebih dahulu. Jangan terus kepada matlamat anda untuk menjual barangan. Perkenalkanlah produk anda setelah anda yakin bahawa pelanggan anda telah cukup selesa dengan kedatangan anda dan bersedia untuk mendengar penerangan anda.
Jualan yang baik dan menguntungkan adalah dengan menjemput mereka ke rumah anda. Anda mungkin boleh mengadakan jamuan/kenduri doa selamat. Setelah selesai acara jamuan dan setelah berbasa-basi, maka mulakanlah tujuan sebenar anda mengundang mereka. Dalam home party seperti ini, orang yang paling kedekut mengeluarkan wang untuk membeli barang pun akan mengeluarkan wang kerana berasa malu di hadapan khalayak ramai. Sentiasa bersedia dengan pen dan buku pesanan jualan setelah selesai memberikan penerangan produk.
Tanyakan soalan ini: "Berapa banyak Encik A hendak?" sambil bersedia untuk mencatatkan pesanan mereka.
Jika produk yang ingin anda jual itu memerlukan demonstrasi, lakukan demonstrasi dengan tenang. Kebanyakan demonstrasi yang menunjukkan kelebihan dan keberkesanan barangan akan lebih mudah memberikan kepercayaan pelanggan terhadap barangan itu.
Jual diri anda terlebih dahulu sebelum anda menjual produk anda. Misalnya, jika anda menjual makanan tambahan seperti vitamin, tunjukkan bahawa anda memang sihat 100% dan tidak berpenyakit. Cipta suasana yang pelanggan memang sangat memerlukan produk anda itu. Misalnya, jika dinding rumah pelanggan anda comot oleh contengan anak-anaknya, perkenalkan produk anda yang dapat menghilangkan kesan contengan itu dengan serta-merta.
Tukar persepsi pelanggan anda agar membeli daripada anda bagi produk yang sama yang ada di pasaraya. Misalnya, jika anda menjual produk syampu, tunjukkan bahawa syampu anda adalah lebih baik daripada syampu yang berlegar di pasaran terbuka.
Buat persediaan mengenai produk yang akan anda jual bagi mengelakkan anda tergagap semasa membuat penyampaian penerangan produk.Selalulah membawa sampel produk. Jangan menjual dengan katalog sahaja. Kewangian bedak jualan anda tidak akan dapat dihidu melalui katalog.
Sentiasa yakin bahawa produk anda yang berharga hanya beberapa ringgit itu akan terjual kerana kereta yang berharga ribuan ringgit itu pun masih ada yang mahu membelinya.
Sentiasa bawa maklumat sokongan seperti testimonial/surat akuan pelanggan yang berpuas hati terhadap produk anda. Untuk mencari pelanggan, anda boleh membuat iklan dalam bentuk flyer (bukan surat layang) atau poster. Flyer atau poster bersaiz A4 itu boleh anda masukkan ke dalam peti surat rumah di kawasan kediaman anda, diselitkan pada wiper kereta di ruang letak kereta, atau anda memberikan komisyen kepada penjual surat khabar agar mereka menyisipkan flyer atau poster anda ke dalam surat khabar untuk edaran hari itu. Jika mereka menghubungi anda, yakinlah bahawa mereka merupakan pelanggan yang memang berminat dengan produk anda.
Buat iklan dalam surat khabar tanpa memaparkan nama barangan atau nama syarikat MLM anda tetapi memaparkan produk yang menjadi keperluan pelanggan. Misalnya: INGIN MENJADI SIHAT SENTIASA? Sila hubungi : Encik B, 016-XXXXXXX Atau datang sendiri ke alamat : Blok X, Lot XXX, Jalan XXX, Taman XXX, Kota Kinabalu, Sabah.
Ada usahawan yang saya lihat menyertai ekspo perdagangan untuk menjual produk jualan langsung. Ada yang menyewa tapak jualan di pasar minggu untuk tujuan yang sama. Walaupun kaedahnya berbeza, tetapi matlamatnya sama dan sasaran jualan adalah besar.
Buat jualan besar-besaran (big sales) pada musim tertentu. Misalnya, jika anda menjual produk jus, buat jualan besar-besaran ketika musim perayaan. Buat penerangan/demo pada 4-5 barangan sahaja yang anda pilih sendiri (pilih kategori produk yang best-seller) supaya pelanggan anda tidak terkeliru dan bingung jika anda menerangkan semua jenis produk.
Buat jualan susulan bagi produk yang lain. Semasa menjual, cuba tarik perhatian mereka untuk membeli, bukan memaksa mereka membeli.Membeli kerana tertarik oleh kelebihan barangan akan menghasilkan pembelian ulangan dan susulan.
Buatlah demo mudah, meskipun hanya dengan meminta mereka menyapukan losyen pada tangan.
Jualan yang baik dan menguntungkan adalah dengan menjemput mereka ke rumah anda. Anda mungkin boleh mengadakan jamuan/kenduri doa selamat. Setelah selesai acara jamuan dan setelah berbasa-basi, maka mulakanlah tujuan sebenar anda mengundang mereka. Dalam home party seperti ini, orang yang paling kedekut mengeluarkan wang untuk membeli barang pun akan mengeluarkan wang kerana berasa malu di hadapan khalayak ramai. Sentiasa bersedia dengan pen dan buku pesanan jualan setelah selesai memberikan penerangan produk.
Tanyakan soalan ini: "Berapa banyak Encik A hendak?" sambil bersedia untuk mencatatkan pesanan mereka.
Jika produk yang ingin anda jual itu memerlukan demonstrasi, lakukan demonstrasi dengan tenang. Kebanyakan demonstrasi yang menunjukkan kelebihan dan keberkesanan barangan akan lebih mudah memberikan kepercayaan pelanggan terhadap barangan itu.
Jual diri anda terlebih dahulu sebelum anda menjual produk anda. Misalnya, jika anda menjual makanan tambahan seperti vitamin, tunjukkan bahawa anda memang sihat 100% dan tidak berpenyakit. Cipta suasana yang pelanggan memang sangat memerlukan produk anda itu. Misalnya, jika dinding rumah pelanggan anda comot oleh contengan anak-anaknya, perkenalkan produk anda yang dapat menghilangkan kesan contengan itu dengan serta-merta.
Tukar persepsi pelanggan anda agar membeli daripada anda bagi produk yang sama yang ada di pasaraya. Misalnya, jika anda menjual produk syampu, tunjukkan bahawa syampu anda adalah lebih baik daripada syampu yang berlegar di pasaran terbuka.
Buat persediaan mengenai produk yang akan anda jual bagi mengelakkan anda tergagap semasa membuat penyampaian penerangan produk.Selalulah membawa sampel produk. Jangan menjual dengan katalog sahaja. Kewangian bedak jualan anda tidak akan dapat dihidu melalui katalog.
Sentiasa yakin bahawa produk anda yang berharga hanya beberapa ringgit itu akan terjual kerana kereta yang berharga ribuan ringgit itu pun masih ada yang mahu membelinya.
Sentiasa bawa maklumat sokongan seperti testimonial/surat akuan pelanggan yang berpuas hati terhadap produk anda. Untuk mencari pelanggan, anda boleh membuat iklan dalam bentuk flyer (bukan surat layang) atau poster. Flyer atau poster bersaiz A4 itu boleh anda masukkan ke dalam peti surat rumah di kawasan kediaman anda, diselitkan pada wiper kereta di ruang letak kereta, atau anda memberikan komisyen kepada penjual surat khabar agar mereka menyisipkan flyer atau poster anda ke dalam surat khabar untuk edaran hari itu. Jika mereka menghubungi anda, yakinlah bahawa mereka merupakan pelanggan yang memang berminat dengan produk anda.
Buat iklan dalam surat khabar tanpa memaparkan nama barangan atau nama syarikat MLM anda tetapi memaparkan produk yang menjadi keperluan pelanggan. Misalnya: INGIN MENJADI SIHAT SENTIASA? Sila hubungi : Encik B, 016-XXXXXXX Atau datang sendiri ke alamat : Blok X, Lot XXX, Jalan XXX, Taman XXX, Kota Kinabalu, Sabah.
Ada usahawan yang saya lihat menyertai ekspo perdagangan untuk menjual produk jualan langsung. Ada yang menyewa tapak jualan di pasar minggu untuk tujuan yang sama. Walaupun kaedahnya berbeza, tetapi matlamatnya sama dan sasaran jualan adalah besar.
Buat jualan besar-besaran (big sales) pada musim tertentu. Misalnya, jika anda menjual produk jus, buat jualan besar-besaran ketika musim perayaan. Buat penerangan/demo pada 4-5 barangan sahaja yang anda pilih sendiri (pilih kategori produk yang best-seller) supaya pelanggan anda tidak terkeliru dan bingung jika anda menerangkan semua jenis produk.
Buat jualan susulan bagi produk yang lain. Semasa menjual, cuba tarik perhatian mereka untuk membeli, bukan memaksa mereka membeli.Membeli kerana tertarik oleh kelebihan barangan akan menghasilkan pembelian ulangan dan susulan.
Buatlah demo mudah, meskipun hanya dengan meminta mereka menyapukan losyen pada tangan.
No comments:
Post a Comment